Blogul

Ponturi simple pentru a obține o mărire de salariu

De multe ori te uiți pe lista lunară de venituri și cheltuieli și singurul lucru la care te poți gândi este că ai nevoie de mai multe venituri. O soluție logică ar fi că ai nevoie de un salariu mai mare și de acolo vine ideea: ce-ar fi dacă aș primi o mărire de salariu?

Cu toții știm că așa ceva nu prea se întâmplă din senin, așa că e bine să planificăm chiar noi obținerea unei măriri. Cum facem asta? Haideți să împărțim procesul în pași simpli.

Primul pas ar fi să ne dăm seama cât mai clar cât valorăm. Cum facem asta? Trebuie să luăm în calcul ce calificare – formală sau neformală avem – ce facem mai exact la muncă, cu cât se plătește asta în fiema în care lucrăm și în altele. Ce contează cât sunt plătiți alții? Ei bine, contează. Dacă piața este plină de oameni care au aceeași calificare, aceleași abilități și salariul pe care aceștia îl acceptă este X, e destul de puțin probabil ca șeful să ne ofere nouă 2X. Pur și simplu nu ar avea logică din punct de vedere comercial.

De asemenea, e bine să cunști foarte bine regulamentele și procedurile companiei în care lucrezi cu privire la salarii și măriri și să știi ce persoană din ierarhie are autoritatea să decidă în aceste cazuri. Dacă lucrezi într-o firmă mare cu proceduri bine puse la punct, e foarte posibil ca șeful direct să aibă doar dreptul să facă o recomandare, o dată sau de două ori pe an, cu privire la salariul tău – doar șeful de filială ar putea lua decizia finală. Trebuie să-ți scrii un discurs foarte bun dacă dorești să-l impresionezi, asta după ce reușești să obții o audiență – uneori abia peste o lună.

Problema e că, dacă nu respecți aceste reguli, șansele de a obține mărirea sunt nule – așa că învață-ți bine lecțiile, este singurul mod de a reuși.

Tot având în vedere aceste reguli, mai ales în instituțiile de stat/publice, nivelul studiilor îți stabilește clar nivelul salarial. Există clase de salarizare și legi care stabilesc ce condiții trebuie să îndeplinești pentru a te califica la ele, deci află care sunt și vezi dacă poți îndeplini condițiile – asta poate să însemne necesitatea unor cursuri sau chiar a urmării unei facultăți/a unui masterat.

Cursurile urmate pot fi un bun subiect în discuția pe care o vei avea cu persoana cu autoritate, oriunde ai lucra – dacă îi arăți că te interesează să devii mai bun și ai depus din proprie inițiativă eforturi în această direcție, astfel încât poți pe viitor să oferi mai mult firmei, ai multe șanse să primești mărirea dorită.

Niște elemente de beză într-o astfel de discuție sunt, de asemenea, să alegi momentul discuției de preferință atunci când șeful tău nu este foarte presat de alte lucruri – pentru că nu vrei să-i zboare mintea la altceva și să nu îți rețină toate argumentele; să te prezinți într-o dispoziție bună, fără să exerciți o presiune prea mare; să fii politicos; și, nu în ultimul rând, să poți avea prezența de spirit să știi când să te oprești – poate, pur și simplu, azi nu e o zi buă pentru șeful tău și e mai bine să vii înapoi altă dată.